فایل ورد مقاله بررسي نقش ايستگاه هاي مترو در تعديل قطب بندي فضايي شهر تهران با مطالعه ايستگاه مترو دکتر شريعتي و ايستگاه مترو ميدان شهدا

لینک دانلود

 فایل ورد مقاله بررسي نقش ايستگاه هاي مترو در تعديل قطب بندي فضايي شهر تهران با مطالعه ايستگاه مترو دکتر شريعتي و ايستگاه مترو ميدان شهدا دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد مقاله بررسي نقش ايستگاه هاي مترو در تعديل قطب بندي فضايي شهر تهران با مطالعه ايستگاه مترو دکتر شريعتي و ايستگاه مترو ميدان شهدا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد مقاله بررسي نقش ايستگاه هاي مترو در تعديل قطب بندي فضايي شهر تهران با مطالعه ايستگاه مترو دکتر شريعتي و ايستگاه مترو ميدان شهدا،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد مقاله بررسي نقش ايستگاه هاي مترو در تعديل قطب بندي فضايي شهر تهران با مطالعه ايستگاه مترو دکتر شريعتي و ايستگاه مترو ميدان شهدا :


محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن
تعداد صفحات:9
نویسنده(ها):
رضا خیرالدین – استادیار شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت تهران، ایران
امیر فروهر – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهران
جواد ایمانی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده:
اصولا بین دسترسی به امکانات حمل و نقل و توسعه ی نواحی شهری و ارتباط متقابل و تنگاتنگی وجود دارد. دسترسی مناسب تر، گزینه های بیشتر جابه جایی و کاهش هزینه های حمل و نقل از جمله عوامل موثر در جذابیت و توسعه ی مناطق است. در نتیجه، ایجاد دسترسی به حمل و نقل عمومی می تواند به عنوان یکی از فرصت های مناسب جهت توسعه و پویایی مناطق شهری، به خصوص بافت های قدیمی و مسئله دار شهری به شمار آید. از طرفی با توجه به گسترش سامانه های حمل و نقل عمومی همچون مترو در شهر تهران، مدیریت و مکان یابی ایستگاه ها جهت بهره گیری از ظرفیت بالقوه ی آن، امری ضروری است؛ لذا مطالعه ی حاضر با ارزیابی اثرات ایستگاه های مترو بر تغییر ارزش املاک مسکونی مجاور، به دنبال پاسخ به این سوالات است: کدام یک از نواحی شهر تهران (نواحی برخوردار یا غیر برخوردار) از فرصت های ناشی از ایستگاه های مترو، بیش تر بهره مند گردیده اند؟ آیا می توان از گسترش و توسعه ایستگاه های مترو در جهت تعدیل و کاهش شکاف اقتصادی- اجتماعی مناطق شمالی و جنوبی تهران،؛ استفاده نمود؟ از آنجا که اقدامات نوسازانه ی دو دهه ی گذشته در تهران قطب بندی و شکاف دیرینه ی شمال و جنوب تهران را تعدیل نکرده، فرض این است که مناطق فقیر جنوبی تهران، ارزش افزوده بیشتری را به سبب گشایش ایستگاه های مترو نسبت به مناطق شمالی و مرفه تر، تجربه می نمایند؛ لذا گشایش و توسعه ی ایستگاه های مترو می تواند به ابزاری جهت تعدیل شکاف شمال و جنوب تهران تبدیل گردد. صحت این فرضیه با مطالعه ی میدانی تغییرات کیفیت محیط در حوزه نفوذ ایستگاه مترو واقع در شمال تهران (ایستگاه شریعتی) و ایستگاه مترو واقع در جنوب تهران ( ایستگاه شهدا) از طریق سنجش تغییرات شاخص قیمت زمین و مسکن بررسی می شود. مقایسه تاثیر ایستگاه های مترو بر ارزش املاک مسکونی، رشد بیشتری را برای مناطق مرکزی و جنوبی تهران نسبت به مناطق شمالی آن نشان می دهد که حکایت از تعدیل شکاف شمال و جنوب شهر دارد.

توضیحات بیشتر